İçinde bulunduğumuz meslek dalının birçok sektörünün olduğunu
biliyoruz.Bunlara birkaç örnek verecek olursak elektronik
sistemler,kontrol-otomasyon,enerji vb.Özellikle enerji konusunda her
dönem yapılan yenilikler,tasarruf anlamında yapılan yenilikleri yakından
takip etmekteyiz.Hemen hemen enerji alanında yapılan bütün çalışmalar
"Elektrik enerjisini ne kadar verimli kullanabiliriz" sorusunun cevabı
üzerine yapılmaktadır.Buradan yola çıkarak mesleğimizin sektörlerinden
biri olan "ELEKTRİKLİ TREN,TRAMVAT TEKNOLOJİSİ ve CER
SİSTEMLERİ"konusuna biraz yakından bakalım.
Yıllarca insanlar taşıma sistemleri konusunda çeşitli çalışmalar
yapmışlar,özellikle de tren teknolojisi hayatımıza girdikten sonra bu
çalışmalar daha da hız kazanmış.İlk buharlı lokomotifler,dizel
lokomotifler,dizel-elektrik lokomotifler ve son olarak elektrikli
lokomotifler.Aslına bakacak olursak temelde hepsinin görevi taşıt
aracını hareket ettiren motoru bir şekilde hareket ettirmek.Ancak burada
dikkat edilmesi gereken bir nokta taşıt aracının ne tür
olduğudur.Neticede buharlı loko ile elektrikli loko da kullanılan motor
tipi ve besleme tipi farklı olacaktır.Bu detaylara fazla girmeden
elektrikli tren teknolojisi tarihine kısa bir göz gezdirelim;
Elektrikli lokomotifler veya elektrikli çekiş sistemleri fikri ilk
olarak 1834 yılında Davidson isimli bir İskoç tarafından ortaya
atıldı.Ancak 1879 yılına kadar buharlı lokomotif teknolojisinin hep
gerisinde kaldı.Dünyanın ilk elektrikli raylı sistemi 1881 yılında
Almanya'da Berlin yakınlarında Lichterfelde'de açıldı.2400m.'lik
uzunluğa sahip olan hat 180V DC ile havai hat üzerinden(daha sonra bu
hat ismine KATENER diyeceğiz.) çalışmakta olup tasarımcısı Alman Werner
von Siemens'tir.O zamanlarda kullanılan raylı sistem teknolojisi sadece
tek bir tramvay aracından meydana geliyordu.Teknoloji geliştikçe,işin
içine biraz daha elektronik tabanlı sistemler de dahil olunca elektrikli
raylı sistem teknolojisi epey ilerlemiş ve günümüzdeki noktasına
ulaşmıştır.
Ülkemizde ise elektrikli raylı sistemlere geçiş ilk olarak 1955
yılında İstanbul'da Sirkeci-Halkalı arasında açılmış olup hala
faaliyetini sürdürmektedir.
Bu sistemin tarihsel gelişmine baktığımızda ülkemiz açısından aslında
çok da eski olmadığını görmekteyiz.Dünyada bu sisteme geçiş 1881 yılı
iken bizde 1955 yılı olmuş.Tabi bu gecikmenin bir çok sebebi olabilir.O
sebeplere burada değinmeyeceğiz.

Elektrikli raylı sistem teknolojisi iki ana başlık altında inceleyebiliriz:
1)Beslenme şekillerine göre
a))KATENER(Havai Hat) sistemi ile besleme
b))ÜÇÜNCÜ RAY(eklemeli) sistemi ile besleme
2)Enerji şekillerine göre
a))DC ile çalışan sistemler
b))AC ile çalışan sistemler
1)Beslenme şekillerine göre:
Elektrikli raylı sistemlerde iki çeşit beslenme çeşidi vardır.Bunlardan
biri KATENER diğeri ise ÜÇÜNCÜ RAY sistemidir.Bunlar kullanımı çalışma
geriliminin çeşidine göre değişir.Şimdi bunların ne olduklarını biraz
inceleyelim.
a))KATENER(Havai Hat)sistemi:
Katener sistemi,trafodan aldığı enerjiyi direkler,konsollar ve teller
aracılığı ile pantografa ileten sistemdir.Bir katener projesi tesis
edileceği zaman ilk olarak güzergah planı ele alınır ve direk yerleri
tesbit edilir.
Yukarıdaki resimde bir katener sistemi görülmektedir.Katener üzerinde
iki adet iletken bulunur.Bu iletkenlerin üst kısmında olanına
taşıyıcı(PORTÖR)iletkeni,alt kısımda olanına ise kontak(SEYİR)iletkeni
adı verilir.Bu iletkenler hakkında biraz bilgi vermek gerekirse,PORTÖR
iletkeni genellikle 65 mm2 kesitli bronzdan ( bakır
ve kalay karışımı)oluşan telden meydana gelmiştir. Merkezi bir tel ve
öz tarafında sol helezonvari sarılmış 6 telli birinci tabaka, bunun
üstüne aksi yönde 12 tel sarılmıştır. Son olarak birinci tabaka ile aym
yonde sarılmak suretiyle tel oluşturulmuştur. Etalon bakıra göre %60
iletkenliktedir. Dış çapı 10,5 mm, cer kopma yükü 4300 kg. metresinin
ağırlığı da 600 gramdır.
SEYİR iletkeni ise,elektrolit
set bakırdan yapılmış olup kesiti katenerden akan akıma ne azami
hızlara göre değişir.120 km/h. 160 km/h. Hızlarda 107 mm2 250 km/h. Hızlarda 120 mm2 kesitli tel kullanılır.750 V. DC. ve 1500 V. DC. Gerilimli katenerlerde 120 mm2 ve 150 mm2 lik seyir telleri kullanılır. 107 mm2 çapı 12,24 mm, cer kopma yükü 3905 kg. metresinin ağırlığı da 950 gramdır.%98 iletkenliğe sahiptir.

Yukarıdaki resimde PORTÖR iletkeni(üstteki) ve SEYİR iletkeni(alttaki) açıkça görülmektedir.
Sistemi çalıştıran elektrik enerjisi SEYİR iletkenine kadar geldikten
sonra buradan loko veya tren seti üzerinde bulunan PANTOGRAF isimli akım
toplar aracı ile hareket kısmı olan motor tertibatına gönderilir.
Resimde PANTOGRAF isimli akım toplar aracı görülmektedir.Burada ARŞE
denilen kısım iletkenden gelen enerjiyi ilk olarak alan ve sisteme
gönderen kısımdır.Geniş olarak yapılmasındaki amaç ise elektrikli araç
seyir halindeyken gerek güzergah değiştirmesi gerekse manevra yapması
gibi durumlarda katener sistemi ile sürekli irtibatta
olmasıdır.Aşağıdaki resimde ise PANTOGRAF ile SEYİR iletkenin irtibatı
görülmektedir.

Katener sistemi 750V , 1.5KV ve 3.0KV DC sistemlerinde kullanıldığı gibi 15KV ve 25KV AC sistemlerde de kullanılmaktadır.
b))ÜÇÜNCÜ RAY Sistemi:
ÜÇÜNCÜ Ray sistemi de katener sistemi gibi elektrikli raylı sistemlerde
enerji taşımak amaçlı geliştirilmiş bir sistemdir.Bu sistemde elektrik
enerjisi,aracın üzerinde gittiği 2 adet ray haricindeki 3.bir raydan
aktarılır.Burada enerjinin 3.raya kadar gelme kısmı aynen Katener
sisteminde olduğu gibi aynıdır.

Yukarıdaki resimde görüldüğü üzere 3.Ray enerjiyi taşıyan raydır.Bu
sistemde kullanılan max.gerilim seviyesi 750V DC.dir.Daha üzerindeki
gerilim değerlerinde izolasyon problemleri olduğundan sistem otomatik
olarak Katenere geçiş yapar.Ancak burada şunu ifade etmekte fayda
var,katener sisteminde çalışan bir elektrikli araç 3.Ray sisteminde
çalışamaz.Aynı şey tam tersi durum için de geçerlidir.Eğer 3.Ray sistemi
yapılmışsa buna uygun tren setleri tercih edilir ki bunlar genelde
elektrik enerjisini araçlarının üzerinde bulunan(yukarıdaki resimde
bknz.) fırça veya iletken ayak mekanizması ile alırlar.

ukarıdaki fotoğrafta tren setinin
yanında görülen beyaz renkteki şerite benzeyen malzeme 3.RAY'dır ve tren
seti bu ray üzerinden elektrik enerjisini alır.Ülkemizde buna örnek
olarak izmir metrosunu verebiliriz.İzmir metrosu 3.RAY sistemi ile
dizayn edilmiş olup besleme gerilimi de750V DC olarak tesis edilmiştir.
2)Enerji Şekillerine göre:
Şimdi de enerji şekillerine göre elektrikli raylı sistemlere bir göz atalım;
a))DC ile çalışan sistemler:
DC ile çalışan elektrikli raylı sistemlerde enerji beslemesi tamamen
DC gerilim üzerinden yapılır.Ayrıca lokomotif veya tren setinde
kullanılan motor tertibatı da tamamen DC motor alt yapısı olarak
hazırlanır.DC ile çalışan sistemlerde kullanılan motor tipi DC Seri
motordur.Bu motora genelde CER motoru da denilmektedir.Seri motorun bu
sistemlerde kullanım amacı yük altında kalkış yapabilen ve yük
momentinin yüksek olmasıdır.Lakin seri motorun eğer milini boşta
bırakırsanız endüktör sargısı üzerinden geçen akım aynı zamanda endüvi
üzerinden de geçecektir.Motor akımı ile momenti ters orantılı olduğu
için düşük momentte yüksek akım geçeceğinden motor abandone olmasına
sebep olacaktır.O nedenle yük altında yüksek moment kavramı DC
motorların elektrikli raylı sistemlerde kullanılmasına olanak
sağlamıştır.
Genelde DC ile çalışan elektrikli raylı sistemlerde hattın uzunluğu
ile orantılı olacak şekilde trafo merkezleri tesis edilir.Bu trafo
merkezlerine şehir şebekesinden gelen elektrik enerjisi öncelikle
gerekli olacak gerilim seviyesine düşürülür.Daha sonrasında ise güçlü
doğrultucular yardımıyla AC akım/gerilim DC akıma/gerilime çevrilir ve
sisteme basılır.Sisteme basılan DC akım/gerilim tesis edilen elektrikli
raylı sistemin özelliğine göre elektrikli loko.yu veya tren setinin
çalışmasına yardımcı olur.

Yukarıdaki resimde basit bir DC ile çalışan elektrikli raylı sistemin
prensip şeması görülmektedir.DC ile çalışan sistemlerde genel olarak
canlı uç pantograf denilen akım toplar ucundan alınarak loko içindeki
elektrik sistemine aktarılır.Peki ya dönüş hattı yani eksi uç
neresidir.Bu sorunun cevabı da ray dır.DC ile çalışan sistemlerde dönüş
hattı olarak trenin üzerinde hareket ettiği RAY kullanılır.Yukarıdaki
resimde de bu gayet açıktır.
b))AC ile çalışan sistemler:
AC ile çalışan elektrikli raylı sistemlerde genelde KATENER sistemi
kullanılır.Sebebi ise yüksek gerilim seviyeleri tercih
edilmesidir.Yukarıda bahsettiğimiz üzere 3.RAY sisteminde 750V DC
değerinden sonraki yüksek değerlerde izolasyon problemleri ortaya
çıkmaktadır.
AC ile çalışan sistemlerde kullanılacak olan loko veya tren setlerinin
de buna uygun olarak tercih edilmesi gerekir.En bariz özellik olarak
KATENER sistemi olacağı için elektrik enerjisi PANTOGRAF yardımıyla
araca iletilecektir.Demek ki aracımız PANTOGRAFlı bir araç olacaktır.Bu
sistemde karşımıza iki farklı loko çeşidi çıkmaktadır.İlk loko çeşidi
tamamen 3fazlı ASM(asenkron motor) ile çalışan loko.dur.

Yukarıdaki resimde basit olarak AC sistemden beslenen bir elektrikli loko.nun prensip şeması görülmektedir.

Bu resimde ise AC ile çalışan bir
elektrikli raylı sistemde elektrikli loko.nun iç detay şeması
görülmektedir.Buradaki loko,toplam 4 adet 3 fazlı ASM motor ile hareket
etmektedir.Şemadan da anlaşılacağı üzere SEYİR iletkeni üzerinden alınan
AC akım/gerilim önce ana trafoda uygun gerilim değerine düşürülür sonra
doğrultucu ile DC akım/gerilime dönüştürülür,son olarak inverter ile
tekrar DC akım/gerilim AC akım/gerilime dönüştürülerek motorlara tatbik
edilir.
Bu çalışma şekli genel olarak elektrik loko.larda kullanılan çalışma
şeklidir.Aynı çalışma şeklini bazı tren setlerinde de görebiliriz.Bunun
yanında ise gene AC sistemlerde çalışan fakat DC seri motor içeren tren
setleri de mevucttur.Temel çalışma prensibi aynı olup tek fark son
inverterin bu araçlarda olmamasıdır.Böylelikle DC akım/gerilim direkt
motorlara tatbik edilir.
Bu yazımızda sizlere elektrikli raylı sistemlerin çalışma şekillerinden
ve çeşitlerinden bahsettik.Yazımızın devamı ise elektrifikasyon ve
kontrol sistemleri olacaktır.
Umarım faydalı bir paylaşım olmuştur sizler için,
Esenlikler dilerim.
Gökhan TERZİ
Elk.Öğr.
EMOGENÇ Gaün Bşk.
Çok faydalı bir yazı olmuş :) Elinize sağlık
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilRayların dönüş hattı olarak kullanılması yayalar için tehlikeli değil mi?
YanıtlaSilEyvallah
YanıtlaSilTeşekkür ederiz bilgi paylaşımınız için esen kalın
YanıtlaSilÇok teşekkür ederiz TCDD personeli için faydalı olmuştur
YanıtlaSilHarika
YanıtlaSil